STÅNDPUNKTER
Flis anser det angeläget att:
inga undantag görs i behörighet för lärare i svenska som andraspråk,
bland den personal som rektor utser, utbildade andraspråkslärare på skolorna är involverade i steg 1 och 2 i Skolverkets kartläggningsmaterial, som lanserades 1 januari 2016, och mer generellt de delar som rör litteracitet,
utbildade andraspråkslärare på skolorna är involverade i användningen av Skolverkets bedömningsmaterial för nyanlända och andraspråkselever, som lanserades 2017. I anslutning till såväl kartläggnings- som bedömingsmaterial framhåller FLIS också att andraspråkslärare och specialpedagoger har olika kompetensområden och är utbildade för två skilda fenomen,
kunskapen om flerspråkighet och andraspråksutveckling ökar hos förskolepersonal, som har en viktig roll för små barns språkutveckling; eftersom behörighetskrav i svenska som andraspråk saknas för förskollärare finns stor variation inom gruppen. Riktade kompetensutvecklingssatsningar behövs, för vilket både huvudman och förskolechef har ansvar.